Asset Publisher Asset Publisher

Monitoring gospodarki leśnej

Zgodnie z dokumentem Forest Stewardship Council „Zasady, Kryteria i Wskaźniki Dobrej Gospodarki Leśnej w Polsce”:

8.2.1 Zarządzający lasami o dużej i średniej powierzchni posiadają wdrożony plan monitoringu, który pozwala na obserwowanie zmian:

 a) tempa przyrostu, odnowienia, składu gatunkowego i struktury wiekowej zasobów leśnych,

 b) gospodarczego pozyskania niedrzewnych produktów leśnych, takich jak nasiona, sadzonki, zwierzyna łowna, stroisz i choinki,

 c) zmian środowiskowych, wpływających na florę, faunę, glebę, zasoby wodne (erozja, gradacje szkodników, gatunki inwazyjne, miejsca gniazdowania zagrożonych gatunków ptaków),

 d) społeczno-gospodarczych aspektów (koszty gospodarki leśnej, ilości wszystkich pozyskiwanych produktów, zmiany relacji i warunków społecznych i pracowniczych),

 e) zidentyfikowanych obszarów leśnych o szczególnych walorach ochronnych.

8.5.1 Zarządzający lasami o dużych powierzchniach: publikuje się ogólnie dostępne podsumowanie wyników monitoringu (np. w internecie) uwzględniającego wskaźniki opisane w kryterium 8.2.1.


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Nauka pójdzie w las

Nauka pójdzie w las

W dniach 13 i 14 maja 2025 r. odbędzie się bezpłatne szkolenie pod hasłem „Nauka idzie w las” adresowane do nauczycieli szkół podstawowych i średnich oraz osób prowadzących edukację przyrodniczą.

Głównym organizatorem wydarzenia jest Wydział Agrobioinżynierii lubelskiego Uniwersytetu Przyrodniczego przy współudziale Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Lublinie, Zarządem Okręgu Ligi Ochrony Przyrody w Lublinie oraz lubelskim oddziałem Polskiego Towarzystwa Leśnego.

W celu rejestracji oraz znalezienia szczegółów odnośnie szkolenia zapraszamy na stronę internetową: 
Nauka idzie w las – bezpłatne szkolenie

W pierwszym dniu szkolenia, po serii wykładów realizowanych w budynku Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie (zarówno stacjonarnie, jak i w formule on-line), uczestnicy zostaną przewiezieni  do  szkółki leśnej w Osmolicach na zajęcia terenowe, natomiast drugi dzień upłynie pod znakiem całodziennych warsztatów terenowych, które zostaną przeprowadzone w kompleksach leśnych Nadleśnictwa Janów Lubelski.

Celem projektu jest kształcenie kadry pedagogicznej w zakresie przyrodniczym ze szczególnym uwzględnieniem środowiska leśnego i jego bioróżnorodności (w tym roślin leśnych i związków występujących między nimi, obecności ptaków śpiewających i ich rozpoznawania po głosach z wykorzystaniem prostych aplikacji), zasobów przyrodniczych, roli leśnika w otaczającej przyrodzie oraz równoważenia w gospodarce leśnej funkcji gospodarczych i pozagospodarczych jakie pełnią nasze lasy. Dodatkowo nauczyciele i edukatorzy otrzymają gotowe scenariusze – inspiracje do samodzielnego prowadzenia edukacji przyrodniczo-leśnej.

Przedsięwzięciu patronują:
Marszałek Województwa Lubelskiego,
Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Lublinie
oraz Lubelski Kurator Oświaty.
Szkolenie realizowane w ramach projektu dofinansowanego ze środków NFOŚiGW i  WFOŚiGW w Lublinie
z Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej. Wsparcia finansowego udzielił również JM Rektor UP w Lublinie oraz Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych.