Asset Publisher
Sieć obszarów Natura 2000
Sieć Natura 2000 jest instrumentem optymalizacji działań na rzecz ochrony i zachowania dziedzictwa przyrodniczego krajów członkowskich Unii Europejskiej.
Sieć Natura 2000 jest wypełnieniem zobowiązań UE wynikających z Konwencji o różnorodności biologicznej (Konwencja z Rio de Janeiro, 1992). Jej celem jest zachowanie zarówno zagrożonych wyginięciem siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt w skali Europy, a także typowych, wciąż jeszcze powszechnie występujących siedlisk przyrodniczych, charakterystycznych dla regionów biogeograficznych.
Podstawę prawną sieci stanowią dwa akty prawne:
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa (tzw. Dyrektywa ptasia),
- Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (tzw. Dyrektywa siedliskowa).
Na podstawie ww. dokumentów utworzone zostały dwa rodzaje obszarów Natura 2000:
- obszary specjalnej ochrony ptaków (tzw. OSO), mające oznaczenie zaczynające się od skrótu PLB („PL” to kod Polski, a „B” to skrót od angielskiego słowa birds, czyli ptaki) – tzw. obszary ptasie,
- specjalne obszary ochrony siedlisk (tzw. SOO), mające oznaczenie zaczynające się od skrótu PLH („PL” to kod Polski, a „H” to skrót od angielskiego słowa habitat, czyli siedlisko) – tzw. obszary siedliskowe.
Na terenie administrowanym przez Nadleśnictwa Nowa Dęba wyznaczone zostały następujące obszary Natura 2000:
- Puszcza Sandomierska PLB180005 – obszar specjalnej ochrony ptaków o pow. 129 304 ha, z czego 22 465 ha na terenie Nadleśnictwa Nowa Dęba,
- Enklawy Puszczy Sandomierskiej PLH180055 – specjalny obszar ochrony siedlisk o pow. 7 952 ha, z czego 3 471 ha na terenie Nadleśnictwa Nowa Dęba.
Asset Publisher
Asset Publisher
Leśna edukacja z pasją – nowoczesne szkolenie dla nauczycieli i edukatorów
Leśna edukacja z pasją – nowoczesne szkolenie dla nauczycieli i edukatorów
W dniach 13–14 maja 2025 r. Lubelszczyzna gościła uczestników wyjątkowego szkolenia „Nauka idzie w las”, które przyciągnęło nauczycieli oraz osoby zajmujące się edukacją przyrodniczą.
Inicjatywa miała na celu podniesienie kompetencji w zakresie nowoczesnych metod dydaktycznych związanych z lasem i jego bioróżnorodnością. Spotkanie miało charakter hybrydowy – uczestnicy mogli brać w nim udział zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie.
Szkolenie zorganizował Wydział Agrobioinżynierii Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie we współpracy z Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych, Ligą Ochrony Przyrody i Polskim Towarzystwem Leśnym. Projekt uzyskał dofinansowanie z funduszy NFOŚiGW i WFOŚiGW w Lublinie oraz wsparcie ze strony rektora UP i Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych.
Pierwszy dzień szkolenia upłynął pod znakiem wykładów ekspertów z różnych instytucji, którzy dzielili się wiedzą na temat leśnych ekosystemów, ich mieszkańców oraz funkcji pełnionych przez lasy – od gospodarczych, przez ochronne, po społeczne. Tematyka wystąpień obejmowała m.in. florę i zbiorowiska roślinne regionu, ptasie głosy, interakcje międzygatunkowe i wyzwania edukacji przyrodniczej. Szczególną uwagę poświęcono wykorzystaniu technologii w edukacji terenowej. W drugiej części dnia odbyły się warsztaty na szkółce leśnej w Osmolicach – pod tytułem ,,Jak powstaje las- las od nowa” .
Drugiego dnia uczestnicy przenieśli się w teren – do Leśnego Kompleksu Promocyjnego „Lasy Janowskie”. Tam, pod okiem doświadczonych leśników i naukowców, poznawali w praktyce zagadnienia związane z rozwojem drzewostanów, rozpoznawaniem gatunków roślin i głosów ptaków, a także z planowaniem działań gospodarczych w lesie. Warsztaty terenowe wzbogacono o pracę z mapą leśną, pomiary drewna i ćwiczenia dotyczące ochrony lasu.
Uczestnicy z entuzjazmem wypowiadali się o poziomie merytorycznym wydarzenia i jego wartości praktycznej. Szczególne uznanie zdobyły warsztaty pokazujące, jak wiedzę leśną wykorzystać w pracy z dziećmi i młodzieżą. Każdy z uczestników otrzymał pakiet materiałów edukacyjnych oraz certyfikat udziału.
Dla osób, które nie mogły wziąć udziału w wydarzeniu stacjonarnym, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie przygotował wersję zdalną. Szczegóły dotyczące udziału w szkoleniu online, w tym terminy, dostęp do materiałów oraz formularz zapisów, znajdują się na stronie: https://up.lublin.pl/nauka-las/harmonogram.
Projekt „Nauka idzie w las” udowadnia, że edukacja przyrodnicza może być nowoczesna, inspirująca i bliska naturze – nawet wtedy, gdy odbywa się przed ekranem komputera.