Asset Publisher Asset Publisher

Powierzchnie referencyjne

Powierzchnie referencyjne - to fragmenty jednostki gospodarowania wyznaczone w celu zachowania lub przywrócenia ekosystemu, który naturalnie występowałby w tym regionie geograficznym. W pierwszej kolejności, jako powierzchnie referencyjne wyznaczane są powierzchnie w stanie naturalnym lub maksymalnie zbliżonym do naturalnego. Powierzchnie te są trwale pozostawione bez ingerencji w stanie naturalnym, z wyjątkiem działań podyktowanych nadrzędnymi wymogami bezpieczeństwa publicznego. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się działania mające na celu przywrócenie takich powierzchni do bardziej naturalnych warunków.

Zgodnie z „Przejściowym Standardem Odpowiedzialnej Gospodarki Leśnej FSC dla Polski FSC-STD-POL-02-2024” Nadleśnictwo Nowa Dęba wyznaczyło powierzchnie referencyjne na obszarze 770,03 ha.

Poniżej przedstawiamy zestawienie tabelaryczne powierzchni referencyjnych w Nadleśnictwa Nowa Dęba:

Rodzaj obszaru

Powierzchnia
[ha]

Bagna

186,05

Lasy łęgowe

55,11

Wydzielenia z koncentracją pomników przyrody

44,55

Rezerwaty przyrody

35,24

Siedliska bagienne: (TSL: Bb, BMb, LMb, Ol, BGb, BMGb w 3 wariancie uwilgotnienia)

99,55

Priorytetowe siedliska przyrodnicze: 91D0 (bory i lasy bagienne) i 91E0 (łęgi wierzbowe, topolowe, olszowe i jesionowe)

110,4

Siedliska zalewowe: (Lł i OlJ w 2 wariancie uwilgotnienia)

3,03

Starodrzewy (drzewostany, których wiek przekracza o minimum dwie klasy wieku przyjęty wiek rębności gatunku panującego w I piętrze danego drzewostanu)

105,12

Strefy ochrony ostoi, miejsc rozrodu lub regularnego przebywania gatunków objęte ochroną całoroczną

105,07

Zalewiska (obszary zalewane na skutek działalności przyrody np. przez bobry; obszary zalewane na skutek zaprzestania eksploatacji górniczej i zmian w układzie hydrologicznym)

25,91

Razem:

770,03

 


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Leśna edukacja z pasją – nowoczesne szkolenie dla nauczycieli i edukatorów

Leśna edukacja z pasją – nowoczesne szkolenie dla nauczycieli i edukatorów

W dniach 13–14 maja 2025 r. Lubelszczyzna gościła uczestników wyjątkowego szkolenia „Nauka idzie w las”, które przyciągnęło nauczycieli oraz osoby zajmujące się edukacją przyrodniczą.

Inicjatywa miała na celu podniesienie kompetencji w zakresie nowoczesnych metod dydaktycznych związanych z lasem i jego bioróżnorodnością. Spotkanie miało charakter hybrydowy – uczestnicy mogli brać w nim udział zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie.

Szkolenie zorganizował Wydział Agrobioinżynierii Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie we współpracy z Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych, Ligą Ochrony Przyrody i Polskim Towarzystwem Leśnym. Projekt uzyskał dofinansowanie z funduszy NFOŚiGW i WFOŚiGW w Lublinie oraz wsparcie ze strony rektora UP i Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych.

Pierwszy dzień szkolenia upłynął pod znakiem wykładów ekspertów z różnych instytucji, którzy dzielili się wiedzą na temat leśnych ekosystemów, ich mieszkańców oraz funkcji pełnionych przez lasy – od gospodarczych, przez ochronne, po społeczne. Tematyka wystąpień obejmowała m.in. florę i zbiorowiska roślinne regionu, ptasie głosy, interakcje międzygatunkowe i wyzwania edukacji przyrodniczej. Szczególną uwagę poświęcono wykorzystaniu technologii w edukacji terenowej. W drugiej części dnia odbyły się warsztaty na szkółce leśnej w Osmolicach – pod tytułem ,,Jak powstaje las- las od nowa” .  

Drugiego dnia uczestnicy przenieśli się w teren – do Leśnego Kompleksu Promocyjnego „Lasy Janowskie”. Tam, pod okiem doświadczonych leśników i naukowców, poznawali w praktyce zagadnienia związane z rozwojem drzewostanów, rozpoznawaniem gatunków roślin i głosów ptaków, a także z planowaniem działań gospodarczych w lesie. Warsztaty terenowe wzbogacono o pracę z mapą leśną, pomiary drewna i ćwiczenia dotyczące ochrony lasu.

Uczestnicy z entuzjazmem wypowiadali się o poziomie merytorycznym wydarzenia i jego wartości praktycznej. Szczególne uznanie zdobyły warsztaty pokazujące, jak wiedzę leśną wykorzystać w pracy z dziećmi i młodzieżą. Każdy z uczestników otrzymał pakiet materiałów edukacyjnych oraz certyfikat udziału.

UWAGA SZKOLENIE ON-LINE DALEJ AKTYWNE!
Dla osób, które nie mogły wziąć udziału w wydarzeniu stacjonarnym, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie przygotował wersję zdalną. Szczegóły dotyczące udziału w szkoleniu online, w tym terminy, dostęp do materiałów oraz formularz zapisów, znajdują się na stronie: https://up.lublin.pl/nauka-las/harmonogram.

Projekt „Nauka idzie w las” udowadnia, że edukacja przyrodnicza może być nowoczesna, inspirująca i bliska naturze – nawet wtedy, gdy odbywa się przed ekranem komputera.