Webcontent-Anzeige
Monitoring gospodarki leśnej 2017 r.
Wskaźnik | Jednostka | Wartość |
a) zapas grubizny brutto
|
tys. m3 | 4 987,89 |
b) powierzchnia odnowień i zalesień
|
ha | 315,98 |
c) powierzchniowa tabela gatunków panujących i klas wieku
|
ha | link do pdf |
d) pozyskanie niedrzewnych produktów leśnych |
||
nasion | kg | 38,30 |
zwierzyny | szt. | 95 |
stroiszu | mp | 0,00 |
choinek
|
szt. | 61 |
e) produkcja sadzonek |
tys. szt. | 2 430,20 |
f) ogólna wielkość szkód spowodowanych przez czynniki abiotyczne | ha | 28,72 |
g) powierzchnia zabiegów ograniczania foliofagów | ha | 3 329,02 |
i) liczba ustalonych stref ochrony ostoi, miejsc rozrodu i regularnego przebywania ptaków | szt. | 10 |
j) ogólna powierzchnia lasów o szczególnej wartości ochronnej — HCVF
|
ha | 23 273,40 |
1.1.1 Obszary chronione w rezerwatach
|
ha | 0,00 |
1.1.2 Obszary chronione w parkach krajobrazowych
|
ha | 0,00 |
1.2 Ostoje zagrożonych i ginących gatunków
|
ha | 595,69 |
2.1 Kompleksy leśne odgrywające znaczącą rolę w krajobrazie, w skali krajowej, makroregionalnej lub globalnej
|
ha | 22 510,68 |
3.1 Ekosystemy skrajnie rzadkie i ginące, marginalne z punktu widzenia gospodarki leśnej | ha | 0,00 |
3.2 Ekosystemy rzadkie i zagrożone w skali Europy
|
ha | 3 469,78 |
4.1 Lasy wodochronne
|
ha | 3 858,43 |
4.2 Lasy glebochronne
|
ha | 0,00 |
6.1 Lasy kluczowe dla tożsamości lokalnych społeczności
|
ha | 0,00 |
k) koszty prowadzenia gospodarki leśnej | tys. zł | 23 865,99 |
I) pozyskanie drewna ogółem | tys. m3 | 117,75 |
ł) wielkość zatrudnienia ogółem (liczba etatów) | szt. | 62 |
Asset Publisher
Leśna edukacja z pasją – nowoczesne szkolenie dla nauczycieli i edukatorów
Leśna edukacja z pasją – nowoczesne szkolenie dla nauczycieli i edukatorów
W dniach 13–14 maja 2025 r. Lubelszczyzna gościła uczestników wyjątkowego szkolenia „Nauka idzie w las”, które przyciągnęło nauczycieli oraz osoby zajmujące się edukacją przyrodniczą.
Inicjatywa miała na celu podniesienie kompetencji w zakresie nowoczesnych metod dydaktycznych związanych z lasem i jego bioróżnorodnością. Spotkanie miało charakter hybrydowy – uczestnicy mogli brać w nim udział zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie.
Szkolenie zorganizował Wydział Agrobioinżynierii Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie we współpracy z Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych, Ligą Ochrony Przyrody i Polskim Towarzystwem Leśnym. Projekt uzyskał dofinansowanie z funduszy NFOŚiGW i WFOŚiGW w Lublinie oraz wsparcie ze strony rektora UP i Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych.
Pierwszy dzień szkolenia upłynął pod znakiem wykładów ekspertów z różnych instytucji, którzy dzielili się wiedzą na temat leśnych ekosystemów, ich mieszkańców oraz funkcji pełnionych przez lasy – od gospodarczych, przez ochronne, po społeczne. Tematyka wystąpień obejmowała m.in. florę i zbiorowiska roślinne regionu, ptasie głosy, interakcje międzygatunkowe i wyzwania edukacji przyrodniczej. Szczególną uwagę poświęcono wykorzystaniu technologii w edukacji terenowej. W drugiej części dnia odbyły się warsztaty na szkółce leśnej w Osmolicach – pod tytułem ,,Jak powstaje las- las od nowa” .
Drugiego dnia uczestnicy przenieśli się w teren – do Leśnego Kompleksu Promocyjnego „Lasy Janowskie”. Tam, pod okiem doświadczonych leśników i naukowców, poznawali w praktyce zagadnienia związane z rozwojem drzewostanów, rozpoznawaniem gatunków roślin i głosów ptaków, a także z planowaniem działań gospodarczych w lesie. Warsztaty terenowe wzbogacono o pracę z mapą leśną, pomiary drewna i ćwiczenia dotyczące ochrony lasu.
Uczestnicy z entuzjazmem wypowiadali się o poziomie merytorycznym wydarzenia i jego wartości praktycznej. Szczególne uznanie zdobyły warsztaty pokazujące, jak wiedzę leśną wykorzystać w pracy z dziećmi i młodzieżą. Każdy z uczestników otrzymał pakiet materiałów edukacyjnych oraz certyfikat udziału.
Dla osób, które nie mogły wziąć udziału w wydarzeniu stacjonarnym, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie przygotował wersję zdalną. Szczegóły dotyczące udziału w szkoleniu online, w tym terminy, dostęp do materiałów oraz formularz zapisów, znajdują się na stronie: https://up.lublin.pl/nauka-las/harmonogram.
Projekt „Nauka idzie w las” udowadnia, że edukacja przyrodnicza może być nowoczesna, inspirująca i bliska naturze – nawet wtedy, gdy odbywa się przed ekranem komputera.