Webcontent-Anzeige Webcontent-Anzeige

Wyniki monitoringu gospodarki leśnej w 2021 r. (wg stanu na 31.12.2021 r.)
Wskaźnik Jednostka Wartość
a) zapas grubizny brutto  tys. m3 4 992,55
b) powierzchnia odnowień i zalesień ha 167,30
c) powierzchniowa tabela gatunków panujących i klas wieku  ha link do pdf
d) pozyskanie niedrzewnych produktów leśnych    
nasion kg 53,48
zwierzyny szt. 101
stroiszu mp 0,00
choinek szt. 83
e) produkcja sadzonek tys. szt. 2 001,34
f) ogólna wielkość szkód spowodowanych przez czynniki abiotyczne  ha 142,97
g) powierzchnia zabiegów ograniczania foliofagów ha 119,12
i) liczba ustalonych stref ochrony ostoi, miejsc rozrodu i regularnego przebywania ptaków  szt. 10
j) ogólna powierzchnia lasów o szczególnej wartości ochronnej — HCVF
oraz w rozbiciu na poszczególne komponenty lasów HCVF 
ha 23 273,40
1.1.1 Obszary chronione w rezerwatach ha 0,00
1.1.2 Obszary chronione w parkach krajobrazowych ha 0,00
1.2 Ostoje zagrożonych i ginących gatunków ha 456,06
2.1 Kompleksy leśne odgrywające znaczącą rolę w krajobrazie, w skali krajowej, makroregionalnej lub globalnej ha 22 419,43
3.1 Ekosystemy skrajnie rzadkie i ginące, marginalne z punktu widzenia gospodarki leśnej ha 0,00
3.2 Ekosystemy  rzadkie i zagrożone w skali Europy ha 3 451,67
4.1 Lasy wodochronne  ha 3 858,43
4.2 Lasy glebochronne ha 0,00
6.1 Lasy kluczowe dla tożsamości lokalnych społeczności ha 0,00
k) koszty prowadzenia gospodarki leśnej tys. zł 25 315,70
I) pozyskanie drewna ogółem tys. m3 112,77
ł) wielkość zatrudnienia ogółem (liczba etatów) szt. 63

Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Leśna edukacja z pasją – nowoczesne szkolenie dla nauczycieli i edukatorów

Leśna edukacja z pasją – nowoczesne szkolenie dla nauczycieli i edukatorów

W dniach 13–14 maja 2025 r. Lubelszczyzna gościła uczestników wyjątkowego szkolenia „Nauka idzie w las”, które przyciągnęło nauczycieli oraz osoby zajmujące się edukacją przyrodniczą.

Inicjatywa miała na celu podniesienie kompetencji w zakresie nowoczesnych metod dydaktycznych związanych z lasem i jego bioróżnorodnością. Spotkanie miało charakter hybrydowy – uczestnicy mogli brać w nim udział zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie.

Szkolenie zorganizował Wydział Agrobioinżynierii Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie we współpracy z Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych, Ligą Ochrony Przyrody i Polskim Towarzystwem Leśnym. Projekt uzyskał dofinansowanie z funduszy NFOŚiGW i WFOŚiGW w Lublinie oraz wsparcie ze strony rektora UP i Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych.

Pierwszy dzień szkolenia upłynął pod znakiem wykładów ekspertów z różnych instytucji, którzy dzielili się wiedzą na temat leśnych ekosystemów, ich mieszkańców oraz funkcji pełnionych przez lasy – od gospodarczych, przez ochronne, po społeczne. Tematyka wystąpień obejmowała m.in. florę i zbiorowiska roślinne regionu, ptasie głosy, interakcje międzygatunkowe i wyzwania edukacji przyrodniczej. Szczególną uwagę poświęcono wykorzystaniu technologii w edukacji terenowej. W drugiej części dnia odbyły się warsztaty na szkółce leśnej w Osmolicach – pod tytułem ,,Jak powstaje las- las od nowa” .  

Drugiego dnia uczestnicy przenieśli się w teren – do Leśnego Kompleksu Promocyjnego „Lasy Janowskie”. Tam, pod okiem doświadczonych leśników i naukowców, poznawali w praktyce zagadnienia związane z rozwojem drzewostanów, rozpoznawaniem gatunków roślin i głosów ptaków, a także z planowaniem działań gospodarczych w lesie. Warsztaty terenowe wzbogacono o pracę z mapą leśną, pomiary drewna i ćwiczenia dotyczące ochrony lasu.

Uczestnicy z entuzjazmem wypowiadali się o poziomie merytorycznym wydarzenia i jego wartości praktycznej. Szczególne uznanie zdobyły warsztaty pokazujące, jak wiedzę leśną wykorzystać w pracy z dziećmi i młodzieżą. Każdy z uczestników otrzymał pakiet materiałów edukacyjnych oraz certyfikat udziału.

UWAGA SZKOLENIE ON-LINE DALEJ AKTYWNE!
Dla osób, które nie mogły wziąć udziału w wydarzeniu stacjonarnym, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie przygotował wersję zdalną. Szczegóły dotyczące udziału w szkoleniu online, w tym terminy, dostęp do materiałów oraz formularz zapisów, znajdują się na stronie: https://up.lublin.pl/nauka-las/harmonogram.

Projekt „Nauka idzie w las” udowadnia, że edukacja przyrodnicza może być nowoczesna, inspirująca i bliska naturze – nawet wtedy, gdy odbywa się przed ekranem komputera.