Asset Publisher Asset Publisher

Gospodarka łowiecka

Łowiectwo (gospodarka łowiecka) - zespół planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną w myśl zasad ekonomii i zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną. Współcześnie łowiectwo jest rozpatrywane w szerokim kontekście, określanym też jako gospodarka łowiecka. Obejmuje ona: hodowlę i ochronę zwierzyny oraz jej pozyskiwanie w drodze polowań lub odłowów, a następnie wprowadzenie do obrotu gospodarczego.

Łowiectwo (gospodarka łowiecka) - zespół planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną w myśl zasad ekonomii i zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną. Współcześnie łowiectwo jest rozpatrywane w szerokim kontekście, określanym też jako gospodarka łowiecka. Obejmuje ona: hodowlę i ochronę zwierzyny oraz jej pozyskiwanie w drodze polowań lub odłowów, a następnie wprowadzenie do obrotu gospodarczego.
 

Hodowla zwierząt łownych 

Gospodarka łowiecka w Nadleśnictwie Nowa Dęba, jako element gospodarki leśnej, prowadzona jest tak, aby nie stanowiła zagrożenia dla hodowli lasu, a jednoczesnie służyła jako model prawidłowej gospodarki populacjami zwierzyny.
Teren nadleśnictwa znajduje się w Rejonie Hodowlanym Puszcza Sandomierska i jest podzielony na 8 obwodów łowieckich, z czego jeden z nich to Ośrodek Hodowli Zwierzyny zarządzany przez Lasy Państwowe, w pozostałych 7 obwodach łowieckich gospodarkę łowiecką prowadzi 6 kół łowieckich.



Numer
obwodu
/nowy/

Numer
obwodu
/stary/

Dzierżawca/
Koło Łowieckie
Pow.
całkowita
/ha/
Pow.
leśna
/ha/
Pow.
dzierżawna
/ha/
Pow.
dzierżawiona
od Nadleśnictwa
Nowa Dęba
Zarząd
okręgowy
PZŁ
Powiat Kategory-
zacja
10pk  60TG  "Nadwiślańskie"
Tarnobrzeg 
5279,00  360,00  3560,00  300,00  Tarnobrzeg  Tarnobrzeg   bardzo słaby
 11pk  59TG "Leśnik
"Tarnobrzeg 
 17991,00  5389,00  14,590,00  4507,00 Tarnobrzeg  Tarnobrzeg  słaby 
 18pk  71TG "Ryś"
Nowa Dęba 
 13163,00  2427,00  9591,00  2170,00 Tarnobrzeg  Tarnobrzeg  bardzo słaby 
 19pk  85TG OHZ N-ctwo
Nowa Dęba 
 4583,00  3229,00  3664,00  3058,00 Tarnobrzeg  Tarnobrzeg  słaby 
 20pk  84TG "Cietrzew"
Rzeszów 
 9112,00  6291,00  8546,00  5925,00 Tarnobrzeg  Stalowa Wola  słaby 
 23pk  88TG "Przepiórka"
Mielec 
 7215,00  371,00  5560,00  8,00 Rzeszów  Mielec  bardzo słaby 
 24pk  86TG "Nadwiślańskie"
Tarnobrzeg 
 17185,00  6850,00  12619,00  5747,00 Tarnobrzeg  Tarnobrzeg  słaby 
 30pk  5RZ "Knieja"
Mielec 
 9502,00  7013,00  8933,00  600,00 Rzeszów  Mielec  słaby 
 31pk  6RZ "Knieja"
Majdan Król. 
 11763,00  3512,00  10792,00  1203,00 Rzeszów  Kolbuszowa  bardzo słaby 

 

Prawo łowieckie
Dz.U. 2005 Nr 127 poz. 1066
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 lipca 2005 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Prawo łowieckie

plik do pobrania pdf

 

 

 
     
     
   

Asset Publisher Asset Publisher

Back

Lasy Państwowe z dodatnim wynikiem finansowym za 2024 rok

Lasy Państwowe z dodatnim wynikiem finansowym za 2024 rok

Lasy Państwowe w 2024 roku osiągnęły wynik finansowy na poziomie ok. 764 mln zł netto, przy planowanym wyniku w wysokości ok. 350 mln zł. Plany na 2024 rok tworzyło jeszcze poprzednie kierownictwo Lasów Państwowych; wynik finansowy jest wyższy od zaplanowanego dzięki rezygnacji z niepotrzebnych wydatków. Co istotne, wysokość wyniku finansowego ukształtowała się na podstawie realizacji planu opartego o potrzeby lasu.

Lasy Państwowe zamknęły finansowo rok 2024, osiągając wynik finansowy na poziomie 764 mln zł netto. Obowiązkowa wpłata, którą LP przekazały do budżetu Państwa z tytułu prowadzonej przez siebie sprzedaży drewna za 2024 r. wyniosła ok. 224 mln zł.

Poza powyższą wpłatą do budżetu, Lasy Państwowe w minionym roku odprowadziły m.in. 387 mln zł podatku leśnego oraz 36 mln zł podatku od nieruchomości, 1,5 mld podatków i innych obciążeń pośrednich, 1,8 mld podatku VAT. W sumie daje to kwotę ponad 4 mld złotych.

- Mamy świadomość ogromnej roli gospodarczej, jaką pełną Lasy Państwowe w naszym kraju. Suma wpływów do budżetu państwa bezpośrednio od Lasów Państwowych prawie to 4 miliardy złotych. Dodatkowo, rzeczywiste koszty, jakie LP ponoszą z tytułu realizacji zadań związanych z ochroną przyrody szacowane nawet na miliard złotych. Rosną koszty wynikające z potrzeby dostosowania lasów do zmian klimatu oraz ochrony lasu, sam koszt rocznej ochrony przeciwpożarowej Lasów Państwowych to niemal 160 mln zł. Wyzwań jest dużo, ale zeszłoroczny wynik finansowy pokazuje, że leśnicy dobrze gospodarują majątkiem skarbu Państwa - mówi Jerzy Fijas , zastępca dyrektora generalnego Lasów Państwowych ds. zrównoważonej gospodarki leśnej

Sektor leśno-drzewny, którego kołem zamachowym są Lasy Państwowe wypracowuje około 4% PKB. Jest to wartość zbliżona do tej, którą z budżetu państwa przeznaczamy na obronność.

Należy także podkreślić, że pojawiające się w mediach oraz wypowiedziach polityków informacje na temat prognozowanej na 2025 r. straty Lasów Państwowych, wynoszącej 700 mln zł, nie są prawdziwe. Na chwilę obecną, prognozy finansowe pozwalają szacować, że Lasy Państwowe osiągną w 2025 roku dodatni wynik finansowy na poziomie ok 400 mln zł brutto.

- Odpowiedzialność za słowo nabiera w dzisiejszych czasach coraz większego znaczenia. Przedstawianie w przestrzeni publicznej informacji w sposób niepełny, w sposób osadzający je w fałszywym kontekście lub mówiąc wprost – przestawianie informacji zmanipulowanych lub nieprawdziwych, w odniesieniu do przedsiębiorstwa stanowiącego jeden z filarów polskiej gospodarki jest, zwłaszcza w świetle obecnej sytuacji międzynarodowej, jest działaniem skrajnie nieodpowiedzialnym - mówi Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych.

Wynik finansowy dotyczący 2025 roku będzie w ogromnej mierze zależał od tego, jak w drugim półroczu będą kształtowały się ceny drewna.