Asset Publisher
Nadzór nad Lasami Niepaństwowymi
Nadleśnictwo Nowa Dęba prowadzi nadzór w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa i stanowiących własność Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym na pow. 3 348,50 ha. W zasięgu Nadleśnictwa Nowa Dęba znajdują się 3 starostwa, Kolbuszowa, Tarnobrzeg, Stalowa Wola. Na podstawie zawartych porozumień Starostwo Tarnobrzeg, Prezydent Miasta Tarnobrzeg, Zakłady Metalowe Dezamet i PGKiM w Nowej Dębie, zostało powierzone prowadzenie nadzoru nad gospodarką leśną w lasach prywatnych pracownikom Nadleśnictwa Nowa Dęba.
Obowiązki i prawa właścicieli lasów wynikają z postanowień ustawy o lasach z dnia 28 września 1991 r. Gospodarowanie w lasach prywatnych prowadzone jest przez właścicieli według uproszczonego planu urządzenia lasu lub decyzji starosty wydanej na podstawie inwentaryzacji stanu lasów. Dokumenty te określają także wielkość dopuszczalnego pozyskania drewna na danym terenie. Co istotne, właściciel lasu prywatnego może zgodnie z prawem zakazać wstępu na jego teren, oznaczając go odpowiednimi tablicami. Z uprawnienia tego właściciele lasów z reguły nie korzystają.
Zgodnie z przepisami ustawy o lasach Lasy Państwowe zobowiązane są służyć radą i pomocą prywatnym właścicielom lasów w prowadzeniu gospodarki leśnej.
Osobą odpowiedzialną za Lasy Niepaństwowe jest Pan Dariusz Światek tel. 692 454 295.
Dodatkowe informacje można uzyskać w biurze Nadleśnictwa Nowa Dęba u pani Agnieszki Korzeniewicz tel. (15) 846 74 52 wew. 210.
Asset Publisher
Asset Publisher
Leśna edukacja z pasją – nowoczesne szkolenie dla nauczycieli i edukatorów
Leśna edukacja z pasją – nowoczesne szkolenie dla nauczycieli i edukatorów
W dniach 13–14 maja 2025 r. Lubelszczyzna gościła uczestników wyjątkowego szkolenia „Nauka idzie w las”, które przyciągnęło nauczycieli oraz osoby zajmujące się edukacją przyrodniczą.
Inicjatywa miała na celu podniesienie kompetencji w zakresie nowoczesnych metod dydaktycznych związanych z lasem i jego bioróżnorodnością. Spotkanie miało charakter hybrydowy – uczestnicy mogli brać w nim udział zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie.
Szkolenie zorganizował Wydział Agrobioinżynierii Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie we współpracy z Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych, Ligą Ochrony Przyrody i Polskim Towarzystwem Leśnym. Projekt uzyskał dofinansowanie z funduszy NFOŚiGW i WFOŚiGW w Lublinie oraz wsparcie ze strony rektora UP i Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych.
Pierwszy dzień szkolenia upłynął pod znakiem wykładów ekspertów z różnych instytucji, którzy dzielili się wiedzą na temat leśnych ekosystemów, ich mieszkańców oraz funkcji pełnionych przez lasy – od gospodarczych, przez ochronne, po społeczne. Tematyka wystąpień obejmowała m.in. florę i zbiorowiska roślinne regionu, ptasie głosy, interakcje międzygatunkowe i wyzwania edukacji przyrodniczej. Szczególną uwagę poświęcono wykorzystaniu technologii w edukacji terenowej. W drugiej części dnia odbyły się warsztaty na szkółce leśnej w Osmolicach – pod tytułem ,,Jak powstaje las- las od nowa” .
Drugiego dnia uczestnicy przenieśli się w teren – do Leśnego Kompleksu Promocyjnego „Lasy Janowskie”. Tam, pod okiem doświadczonych leśników i naukowców, poznawali w praktyce zagadnienia związane z rozwojem drzewostanów, rozpoznawaniem gatunków roślin i głosów ptaków, a także z planowaniem działań gospodarczych w lesie. Warsztaty terenowe wzbogacono o pracę z mapą leśną, pomiary drewna i ćwiczenia dotyczące ochrony lasu.
Uczestnicy z entuzjazmem wypowiadali się o poziomie merytorycznym wydarzenia i jego wartości praktycznej. Szczególne uznanie zdobyły warsztaty pokazujące, jak wiedzę leśną wykorzystać w pracy z dziećmi i młodzieżą. Każdy z uczestników otrzymał pakiet materiałów edukacyjnych oraz certyfikat udziału.
Dla osób, które nie mogły wziąć udziału w wydarzeniu stacjonarnym, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie przygotował wersję zdalną. Szczegóły dotyczące udziału w szkoleniu online, w tym terminy, dostęp do materiałów oraz formularz zapisów, znajdują się na stronie: https://up.lublin.pl/nauka-las/harmonogram.
Projekt „Nauka idzie w las” udowadnia, że edukacja przyrodnicza może być nowoczesna, inspirująca i bliska naturze – nawet wtedy, gdy odbywa się przed ekranem komputera.