Asset Publisher Asset Publisher

STOP Wypalaniu traw ! ! !

Zagrożenie dla lasów powodowane wypalaniem traw

                                   P A M I Ę T A J !
                                   Wypalanie pozostałości roślinnych na łąkach,pastwiskach, wrzosowiskach, torfowiskach, nieużytkach, w rowach i na pasach przydrożnych oraz w odległości mniejszej niż 100 m od ściany lasu, jest zabronione. W stosunku do osób naruszających wyżej wymienione zasady mogą być stosowane sankcje karne określone w Kodeksie Wykroczeń i w Kodeksie Karnym, do pozbawienia wolności włącznie.

 

Przepisy prawne o zakazie palenia lasów, łąk.

Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. nr 92, poz. 880) określa:

* Art. 124. Zabrania się wypalania łąk, pastwisk, nieużytków, rowów, pasów przydrożnych, szlaków kolejowych oraz trzcinowisk i szuwarów.
* Art. 131. Kto: (...) wypala łąki, pastwiska, nieużytki, rowy, pasy przydrożne, szlaki kolejowe, trzcinowiska lub szuwary – podlega karze aresztu albo grzywny.

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. 2010 nr 109, poz. 719):

* § 40. 1. W lasach i na terenach śródleśnych, na obszarze łąk, torfowisk i wrzosowisk, jak również w odległości do 100 m od granicy lasów nie jest dopuszczalne wykonywanie czynności mogących wywołać niebezpieczeństwo pożaru:
1) rozniecanie ognia poza miejscami wyznaczonymi do tego celu przez właściciela lub zarządcę lasu; (...)
2. Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy czynności związanych z gospodarką leśną oraz wykonywaniem robót budowlanych i eksploatacji kopalni w porozumieniu z właścicielem lub zarządcą lasu.

* § 43. Wypalanie słomy i pozostałości roślinnych na polach jest zabronione.

Wypalanie pozostałości roślinnych w ogrodach, ogródkach działkowych itp. regulowane jest prawem miejscowym i w wielu przypadkach na terenach miejskich zabronione lub dopuszczalne tylko w sezonie wiosennym.


Ochrona Lasu w Nadleśnictwie Nowa Dęba

Ochrona lasu przed szkodami od czynników biotycznych.

Nadleśnictwo Nowa Dęba w zakresie ochrony przed szkodami od czynników biotycznych skupia się na monitorowaniu populacji szkodliwych owadów, działaniach profilaktycznych oraz lokalnym ich zwalczaniu.

a) szkodniki glebowe - kontrola szkodników korzeni obejmuje średnio rocznie 748 prób. Zwalczanie pędraków prowadzi się zgodnie z zaleceniami ZOL w Radomiu środkami chemicznymi aktualnie dopuszczonymi przez IBL
Ograniczenie populacji szkodników glebowych w szkółkach uzyskuje się poprzez ugorowanie powierzchni produkcyjnej (czarny ugór) oraz zwalczanie chemiczne zgodnie z zaleceniami ZOL.

b) ryjkowce - szeliniak i smolik, nadleśnictwo prowadzi działania profilaktyczne polegające na przetrzymywanie letnich zrębów sosnowych - większość zrębów sosnowych przeznacza się do odnowienia naturalnego. Stosuję się również wykładanie pułapek klasycznych średnio rocznie na powierzchni 8,03 ha. Smoliki zwalcza się poprzez usuwanie drzewek opanowanych średnio rocznie na powierzchni na 69,07 ha.

c) szkodniki pierwotne - corocznie wykonuje się jesienne poszukiwania szkodników pierwotnych sosny, w ramach rutynowych czynności na wyznaczonych stałych partiach kontrolnych w liczbie od 231 do 486 - średnio 393 powierzchnie kontrolne. Monitorowanie populacji brudnicy mniszki odbywa się przy użyciu pułapek feromonowych, które wywiesza się sondażowo w ilości 20-30 szt. rocznie.
W Nadleśnictwie zlokalizowano 3 powierzchni monitoringu biologicznego w Leśnictwach: Bojanów oddz. 245c, Brzostowa Góra oddz. 399a i Krasiczyn oddz. 46 b. Na powierzchniach tych prowadzono odłów samców brudnicy mniszki. Wyniki tych odłowów były przekazywane do ZOL. Doraźnie bada się również występowanie samic tego motyla metodą transektu.
Corocznie bada się pod nadzorem ZOL dynamikę rozwoju populacji barczatki sosnówki na wytypowanych powierzchniach kontrolnych w Leśnictwach: Borek i Krawce . Monitoruje się również stałe ognisko występowania osnui gwieździstej w Leśnictwach: Krasiczyn, Dąbrowica i Jadachy, wg wytycznych ZOL w Radomiu.

d) szkodniki wtórne - głównymi szkodnikami wtórnymi są cetyńce i drwalnik paskowany, jak również ogłodek brzozowiec i bogatkowate drzew liściastych i iglastych. Działania w tym zakresie głownie polegają na utrzymaniu właściwego stanu sanitarnego i higienicznego lasu, poprzez usuwanie zasiedlonego posuszu, złomów i wywrotów oraz właściwą rotację drewna iglastego. Ogólny stan sanitarny lasu jest dobry.
Na cetyńce wykłada się pułapki klasyczne średnio w roku 962 szt. Leśniczowie dokonują obserwacji długości chodnika macierzystego cetyńca większego. Pułapki są korowane lub wywożone z lasu przez nabywców drewna przed wylotem cetyńca. Również działania organizacyjne w zakresie obrotu drewnem iglastym przyczyniają się do zmniejszenia zagrożenia od tych szkodników.

e) szkody od zwierzyny -w Nadleśnictwie Nowa Dęba występują szkody powodowane przez sarny, jelenie we wszystkich obrębach, a w obrębie Buda Stalowska dodatkowo przez daniele. Uprawy skutecznie chronione są poprzez grodzenie siatką metalową. Nadleśnictwo zastosowało wyłącznie ten sposób ochrony, który mimo swych wad (koszt nabycia siatki) jest najbardziej skutecznym.


Asset Publisher Asset Publisher

Back

Lasy Państwowe z dodatnim wynikiem finansowym za 2024 rok

Lasy Państwowe z dodatnim wynikiem finansowym za 2024 rok

Lasy Państwowe w 2024 roku osiągnęły wynik finansowy na poziomie ok. 764 mln zł netto, przy planowanym wyniku w wysokości ok. 350 mln zł. Plany na 2024 rok tworzyło jeszcze poprzednie kierownictwo Lasów Państwowych; wynik finansowy jest wyższy od zaplanowanego dzięki rezygnacji z niepotrzebnych wydatków. Co istotne, wysokość wyniku finansowego ukształtowała się na podstawie realizacji planu opartego o potrzeby lasu.

Lasy Państwowe zamknęły finansowo rok 2024, osiągając wynik finansowy na poziomie 764 mln zł netto. Obowiązkowa wpłata, którą LP przekazały do budżetu Państwa z tytułu prowadzonej przez siebie sprzedaży drewna za 2024 r. wyniosła ok. 224 mln zł.

Poza powyższą wpłatą do budżetu, Lasy Państwowe w minionym roku odprowadziły m.in. 387 mln zł podatku leśnego oraz 36 mln zł podatku od nieruchomości, 1,5 mld podatków i innych obciążeń pośrednich, 1,8 mld podatku VAT. W sumie daje to kwotę ponad 4 mld złotych.

- Mamy świadomość ogromnej roli gospodarczej, jaką pełną Lasy Państwowe w naszym kraju. Suma wpływów do budżetu państwa bezpośrednio od Lasów Państwowych prawie to 4 miliardy złotych. Dodatkowo, rzeczywiste koszty, jakie LP ponoszą z tytułu realizacji zadań związanych z ochroną przyrody szacowane nawet na miliard złotych. Rosną koszty wynikające z potrzeby dostosowania lasów do zmian klimatu oraz ochrony lasu, sam koszt rocznej ochrony przeciwpożarowej Lasów Państwowych to niemal 160 mln zł. Wyzwań jest dużo, ale zeszłoroczny wynik finansowy pokazuje, że leśnicy dobrze gospodarują majątkiem skarbu Państwa - mówi Jerzy Fijas , zastępca dyrektora generalnego Lasów Państwowych ds. zrównoważonej gospodarki leśnej

Sektor leśno-drzewny, którego kołem zamachowym są Lasy Państwowe wypracowuje około 4% PKB. Jest to wartość zbliżona do tej, którą z budżetu państwa przeznaczamy na obronność.

Należy także podkreślić, że pojawiające się w mediach oraz wypowiedziach polityków informacje na temat prognozowanej na 2025 r. straty Lasów Państwowych, wynoszącej 700 mln zł, nie są prawdziwe. Na chwilę obecną, prognozy finansowe pozwalają szacować, że Lasy Państwowe osiągną w 2025 roku dodatni wynik finansowy na poziomie ok 400 mln zł brutto.

- Odpowiedzialność za słowo nabiera w dzisiejszych czasach coraz większego znaczenia. Przedstawianie w przestrzeni publicznej informacji w sposób niepełny, w sposób osadzający je w fałszywym kontekście lub mówiąc wprost – przestawianie informacji zmanipulowanych lub nieprawdziwych, w odniesieniu do przedsiębiorstwa stanowiącego jeden z filarów polskiej gospodarki jest, zwłaszcza w świetle obecnej sytuacji międzynarodowej, jest działaniem skrajnie nieodpowiedzialnym - mówi Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych.

Wynik finansowy dotyczący 2025 roku będzie w ogromnej mierze zależał od tego, jak w drugim półroczu będą kształtowały się ceny drewna.