Web Content Display
Monitoring gospodarki leśnej 2014
Wyniki monitoringu gospodarki leśnej w 2014 r. (wg stanu na 31.12.2014 r.) |
||
Wskaźnik |
Jednostka |
Wartość |
a) zapas grubizny brutto |
tys. m3 |
4 991,73 |
b) powierzchnia odnowień i zalesień |
ha |
104,32 |
c) powierzchniowa tabela gatunków panujących i klas wieku |
ha |
|
d) pozyskanie niedrzewnych produktów leśnych |
|
|
· nasion |
kg |
164,39 |
· zwierzyny |
szt. |
80 |
· stroiszu |
mp |
0,00 |
· choinek |
szt. |
82 |
e) produkcja sadzonek |
tys. szt. |
3 069 |
f) ogólna wielkość szkód spowodowanych przez czynniki abiotyczne |
ha |
97,26 |
g) powierzchnia zabiegów ograniczania foliofagów |
ha |
5,80 |
i) liczba ustalonych stref ochrony ostoi, miejsc rozrodu i regularnego przebywania ptaków |
szt. |
11 |
j) ogólna powierzchnia lasów o szczególnej wartości ochronnej — HCVF oraz w rozbiciu na poszczególne komponenty lasów HCVF |
ha |
23 173,82 |
1.1.1 Obszary chronione w rezerwatach |
ha |
0,00 |
1.1.2 Obszary chronione w parkach krajobrazowych |
ha |
0,00 |
1.2 Ostoje zagrożonych i ginących gatunków |
ha |
657,68 |
2.1 Kompleksy leśne odgrywające znaczącą rolę w krajobrazie, w skali krajowej, makroregionalnej lub globalnej |
ha |
22 526,15 |
3.1 Ekosystemy skrajnie rzadkie i ginące, marginalne z punktu widzenia gospodarki leśnej |
ha |
0,00 |
3.2 Ekosystemy rzadkie i zagrożone w skali Europy |
ha |
0,00 |
4.1 Lasy wodochronne |
ha |
3 858,43 |
4.2 Lasy glebochronne |
ha |
0,00 |
6.1 Lasy kluczowe dla tożsamości lokalnych społeczności |
ha |
0,00 |
k) koszty prowadzenia gospodarki leśnej |
tys. zł |
22 354 |
I) pozyskanie drewna ogółem |
tys. m3 |
115,39 |
ł) wielkość zatrudnienia ogółem (liczba etatów) |
szt. |
58 |
Asset Publisher
Leśna edukacja z pasją – nowoczesne szkolenie dla nauczycieli i edukatorów
Leśna edukacja z pasją – nowoczesne szkolenie dla nauczycieli i edukatorów
W dniach 13–14 maja 2025 r. Lubelszczyzna gościła uczestników wyjątkowego szkolenia „Nauka idzie w las”, które przyciągnęło nauczycieli oraz osoby zajmujące się edukacją przyrodniczą.
Inicjatywa miała na celu podniesienie kompetencji w zakresie nowoczesnych metod dydaktycznych związanych z lasem i jego bioróżnorodnością. Spotkanie miało charakter hybrydowy – uczestnicy mogli brać w nim udział zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie.
Szkolenie zorganizował Wydział Agrobioinżynierii Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie we współpracy z Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych, Ligą Ochrony Przyrody i Polskim Towarzystwem Leśnym. Projekt uzyskał dofinansowanie z funduszy NFOŚiGW i WFOŚiGW w Lublinie oraz wsparcie ze strony rektora UP i Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych.
Pierwszy dzień szkolenia upłynął pod znakiem wykładów ekspertów z różnych instytucji, którzy dzielili się wiedzą na temat leśnych ekosystemów, ich mieszkańców oraz funkcji pełnionych przez lasy – od gospodarczych, przez ochronne, po społeczne. Tematyka wystąpień obejmowała m.in. florę i zbiorowiska roślinne regionu, ptasie głosy, interakcje międzygatunkowe i wyzwania edukacji przyrodniczej. Szczególną uwagę poświęcono wykorzystaniu technologii w edukacji terenowej. W drugiej części dnia odbyły się warsztaty na szkółce leśnej w Osmolicach – pod tytułem ,,Jak powstaje las- las od nowa” .
Drugiego dnia uczestnicy przenieśli się w teren – do Leśnego Kompleksu Promocyjnego „Lasy Janowskie”. Tam, pod okiem doświadczonych leśników i naukowców, poznawali w praktyce zagadnienia związane z rozwojem drzewostanów, rozpoznawaniem gatunków roślin i głosów ptaków, a także z planowaniem działań gospodarczych w lesie. Warsztaty terenowe wzbogacono o pracę z mapą leśną, pomiary drewna i ćwiczenia dotyczące ochrony lasu.
Uczestnicy z entuzjazmem wypowiadali się o poziomie merytorycznym wydarzenia i jego wartości praktycznej. Szczególne uznanie zdobyły warsztaty pokazujące, jak wiedzę leśną wykorzystać w pracy z dziećmi i młodzieżą. Każdy z uczestników otrzymał pakiet materiałów edukacyjnych oraz certyfikat udziału.
Dla osób, które nie mogły wziąć udziału w wydarzeniu stacjonarnym, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie przygotował wersję zdalną. Szczegóły dotyczące udziału w szkoleniu online, w tym terminy, dostęp do materiałów oraz formularz zapisów, znajdują się na stronie: https://up.lublin.pl/nauka-las/harmonogram.
Projekt „Nauka idzie w las” udowadnia, że edukacja przyrodnicza może być nowoczesna, inspirująca i bliska naturze – nawet wtedy, gdy odbywa się przed ekranem komputera.