Web Content Display Web Content Display

Wyniki monitoringu gospodarki leśnej w 2020 r.

Wskaźnik Jednostka Wartość

a) zapas grubizny brutto 

 

tys. m3 4 999,41

b) powierzchnia odnowień i zalesień

 

ha 174,42

c) powierzchniowa tabela gatunków panujących i klas wieku 

 

ha link do pdf
d) pozyskanie niedrzewnych produktów leśnych    
nasion kg 3 504,27
zwierzyny szt. 83
stroiszu mp 0,00

choinek

 

szt. 93

e) produkcja sadzonek

 

tys. szt. 2 233,77

f) ogólna wielkość szkód spowodowanych przez czynniki abiotyczne 

 

ha 65,73

g) powierzchnia zabiegów ograniczania foliofagów

 

ha 1 020,07

i) liczba ustalonych stref ochrony ostoi, miejsc rozrodu i regularnego przebywania ptaków 

 

szt. 10

j) ogólna powierzchnia lasów o szczególnej wartości ochronnej — HCVF
oraz w rozbiciu na poszczególne komponenty lasów HCVF 

 

ha 23 273,40

1.1.1 Obszary chronione w rezerwatach

 

ha 0,00

1.1.2 Obszary chronione w parkach krajobrazowych

 

ha 0,00

1.2 Ostoje zagrożonych i ginących gatunków

 

ha 555,79

2.1 Kompleksy leśne odgrywające znaczącą rolę w krajobrazie, w skali krajowej, makroregionalnej lub globalnej

 

ha 22 419,43

3.1 Ekosystemy skrajnie rzadkie i ginące, marginalne z punktu widzenia gospodarki leśnej

 

ha 0,00

3.2 Ekosystemy  rzadkie i zagrożone w skali Europy

 

ha 3 451,67

4.1 Lasy wodochronne 

 

ha 3 858,43

4.2 Lasy glebochronne

 

ha 0,00
6.1 Lasy kluczowe dla tożsamości lokalnych społeczności ha 0,00
k) koszty prowadzenia gospodarki leśnej tys. zł 22 018,79
I) pozyskanie drewna ogółem tys. m3 105,61
ł) wielkość zatrudnienia ogółem (liczba etatów) szt. 64

Asset Publisher Asset Publisher

Back

Leśna edukacja z pasją – nowoczesne szkolenie dla nauczycieli i edukatorów

Leśna edukacja z pasją – nowoczesne szkolenie dla nauczycieli i edukatorów

W dniach 13–14 maja 2025 r. Lubelszczyzna gościła uczestników wyjątkowego szkolenia „Nauka idzie w las”, które przyciągnęło nauczycieli oraz osoby zajmujące się edukacją przyrodniczą.

Inicjatywa miała na celu podniesienie kompetencji w zakresie nowoczesnych metod dydaktycznych związanych z lasem i jego bioróżnorodnością. Spotkanie miało charakter hybrydowy – uczestnicy mogli brać w nim udział zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie.

Szkolenie zorganizował Wydział Agrobioinżynierii Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie we współpracy z Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych, Ligą Ochrony Przyrody i Polskim Towarzystwem Leśnym. Projekt uzyskał dofinansowanie z funduszy NFOŚiGW i WFOŚiGW w Lublinie oraz wsparcie ze strony rektora UP i Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych.

Pierwszy dzień szkolenia upłynął pod znakiem wykładów ekspertów z różnych instytucji, którzy dzielili się wiedzą na temat leśnych ekosystemów, ich mieszkańców oraz funkcji pełnionych przez lasy – od gospodarczych, przez ochronne, po społeczne. Tematyka wystąpień obejmowała m.in. florę i zbiorowiska roślinne regionu, ptasie głosy, interakcje międzygatunkowe i wyzwania edukacji przyrodniczej. Szczególną uwagę poświęcono wykorzystaniu technologii w edukacji terenowej. W drugiej części dnia odbyły się warsztaty na szkółce leśnej w Osmolicach – pod tytułem ,,Jak powstaje las- las od nowa” .  

Drugiego dnia uczestnicy przenieśli się w teren – do Leśnego Kompleksu Promocyjnego „Lasy Janowskie”. Tam, pod okiem doświadczonych leśników i naukowców, poznawali w praktyce zagadnienia związane z rozwojem drzewostanów, rozpoznawaniem gatunków roślin i głosów ptaków, a także z planowaniem działań gospodarczych w lesie. Warsztaty terenowe wzbogacono o pracę z mapą leśną, pomiary drewna i ćwiczenia dotyczące ochrony lasu.

Uczestnicy z entuzjazmem wypowiadali się o poziomie merytorycznym wydarzenia i jego wartości praktycznej. Szczególne uznanie zdobyły warsztaty pokazujące, jak wiedzę leśną wykorzystać w pracy z dziećmi i młodzieżą. Każdy z uczestników otrzymał pakiet materiałów edukacyjnych oraz certyfikat udziału.

UWAGA SZKOLENIE ON-LINE DALEJ AKTYWNE!
Dla osób, które nie mogły wziąć udziału w wydarzeniu stacjonarnym, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie przygotował wersję zdalną. Szczegóły dotyczące udziału w szkoleniu online, w tym terminy, dostęp do materiałów oraz formularz zapisów, znajdują się na stronie: https://up.lublin.pl/nauka-las/harmonogram.

Projekt „Nauka idzie w las” udowadnia, że edukacja przyrodnicza może być nowoczesna, inspirująca i bliska naturze – nawet wtedy, gdy odbywa się przed ekranem komputera.