Wydawca treści Wydawca treści

Wyniki monitoringu gospodarki leśnej w 2024 r.

Wyniki monitoringu gospodarki leśnej w 2024 r. (wg stanu na 31.12.2024 r.)

Wskaźnik

Jednostka

Wartość

a) zapas grubizny brutto

tys. m3

5 515,83

b) powierzchnia odnowień i zalesień

ha

208,73

c) powierzchniowa tabela gatunków panujących i klas wieku

ha

link do .pdf

d) pozyskanie niedrzewnych produktów leśnych

 

 

nasion

kg

41,03

zwierzyny

szt.

73 

stroiszu

mp

0,00

choinek

szt.

134

e) produkcja sadzonek

tys. szt.

2 001,14

f) ogólna wielkość szkód spowodowanych przez czynniki abiotyczne

ha

150,98

g) powierzchnia zabiegów ograniczania foliofagów

ha

0,00

i) liczba ustalonych stref ochrony ostoi, miejsc rozrodu i regularnego przebywania ptaków

szt.

10

i) powierzchnia lasów referencyjnych

ha

746,23

j) ogólna powierzchnia lasów o szczególnej wartości ochronnej — HCV
oraz w rozbiciu na poszczególne komponenty lasów HCV

ha

6 318,86

HCV 1.1.

ha

88,48

HCV 1.2.

ha

445,95

HCV 1.3.

ha

0,00

HCV 2.1.

ha

0,00

HCV 3.1.

ha

67,14

HCV 3.2.

ha

2 059,63

HCV 4.1.

ha

4 009,23

HCV 4.2.

ha

0,00

HCV 4.3.

ha

0,01

HCV 5.1.

ha

0,00

HCV 6.1.

ha

0,00

HCV 6.2.

ha

0,02

k) koszty prowadzenia gospodarki leśnej

tys. zł

 

działalność podstawowa

tys. zł

28 692,91

działalność administracyjna

tys. zł

24 062,40

działalność uboczna

tys. zł

98 368,60

I) pozyskanie drewna ogółem

tys. m3

121 332,50

ł) wielkość zatrudnienia ogółem (liczba etatów)

szt.

62

 


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

„W gąszczu informacji. Nie błądź! Sprawdzaj”! - podsumowujemy pierwszy etap kampanii o dezinformacji w środowisku przyrodniczym

„W gąszczu informacji. Nie błądź! Sprawdzaj”! - podsumowujemy pierwszy etap kampanii o dezinformacji w środowisku przyrodniczym

Lasy Państwowe zakończyły pierwszy etap ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „W gąszczu informacji. Nie błądź! Sprawdzaj”! poświęconej dezinformacji w środowisku przyrodniczym i jej wpływie na klimat. To pierwsza tego typu kompleksowa kampania w Polsce. Teraz, zgodnie z zapowiedziami, czas na drugą odsłonę. O tym na jakie pytania odpowiedzą fact- checkerzy Instytutu Dyskursu i Dialogu zdecydują internauci.

Jak wynika z badań PBS przeprowadzonych na zlecenie Lasów Państwowych 21% Polaków uważa, że żeby pozyskać drewno nie trzeba wycinać drzew, 70% myśli, że lesistość Polski maleje, a ponad 40% nie wie lub nie wierzy w to, że wszędzie tam gdzie pozyskują drewno leśnicy sadzą nowe pokolenie drzew. A jak wynika z badań Eurostatu ponad 52 % Polaków błędnie wskazuje, że zmiana klimatu nie jest spowodowana przede wszystkim działalnością człowieka. Te dość zatrważające wyniki, a także mity, półprawdy i manipulacje na temat lasów, przyrody i klimatu masowo publikowane w Internecie stały się kanwą kampanii.

- Najnowszy raport „Information Integrity about Climate Science" autorstwa IPIE (International Panel on the Information Environment) wyraźnie wskazuje, że już nie tylko podważamy naukę ale i skuteczność i sensowności rozwiązań. Kryzys informacyjny wokół klimatu staje się zagrożeniem systemowym, porównywalnym z samym kryzysem klimatycznym. Boty, fałszywe ekspertyzy, narracje antytransformacyjne - wszystko to spowalnia polityki klimatyczne i wzmacnia społeczny opór wobec koniecznych zmian. Dlatego tak ważne jest przeciwdziałanie dezinformacji dotyczącej przyrody - mówi Adam Wasiak, dyrektor generalny Lasów Państwowych.

Kluczowym elementem kampanii były cotygodniowe publikacje fact-checkingowe przygotowane przez Fundację Instytut Dyskursu i Dialogu. Materiały – oparte na transparentnej metodologii i najbardziej pierwotnych, wiarygodnych źródłach – systematycznie prostowały najpopularniejsze mity i angażowały odbiorców do zadawania pytań i wysyłania obiegowych twierdzeń do zweryfikowania.

Działaniom tym towarzyszyła jednak fala ataków i zorganizowanego hejtu wymierzonego w ekspertów INDID.

Zweryfikowane mity pojawiały się co tydzień na dedykowanej kampanii stronie internetowej: www.wgaszczuinformacji.pl

- Kiedy publicznie prostuje się fałszywe tezy, trzeba liczyć się z presją – od natarczywych komentarzy po próby podważenia wiarygodności. Doświadczyliśmy tego podczas tej kampanii. Nie zmienia to jednak naszych standardów: każde twierdzenie weryfikujemy w oparciu o te same zasady – jawne, najbardziej pierwotne źródła i opisaną metodologię – mówi Filip Gołębiewski, prezes Zarządu INDID.

Zgodnie z zapowiedziami, to internauci zdecydują na jakie pytania odpowie druga odsłona kampanii. Wyboru dokonać można tutaj:
https://wgaszczuinformacji.pl/glosowanie/

- "W gąszczu informacji" to projekt dialogu, a nie monologu. Zapraszamy internautów do wskazywania tematów, a niezależni fact- chceckerzy ze wsparciem naukowców z partnerujących kampanii uczelni odpowiedzą rzetelnymi analizami i materiałami edukacyjnymi. Po wstępnej analizie widzimy, że najwięcej wątpliwości i pytań budzą kwestie klimatyczne. Z niecierpliwością czekamy na wyniki głosowania – zaznacza Olga Buczyńska, naczelniczka Biura Prasowego Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.

Aby pogłębić rozmowę o rzetelnej informacji, Lasy Państwowe uruchomiły podcast „W gąszczu informacji”, czyli cykl rozmów z naukowcami, praktykami i leśnikami. Dotychczas gośćmi podcastu byli dr hab. Łukasz Szurmiński, medioznawca z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, Filip Gołębiewski, prezes zarządu Fundacji Instytut Dyskursu i Dialogu oraz st. bryg. Karol Kierzkowski rzecznik prasowy Komendanta Głównego PSP. Leśnicy już zapowiadają, że gościem kolejnego odcinka będzie prof. Andrzej Jagodziński - naukowiec, nauczyciel akademicki, leśnik, biolog i ekolog, profesor nauk leśnych, dyrektor Instytutu Dendrologii Polskiej Akademii Nauk w Kórniku, czy przedstawiciele NGO .

- Podcast pozwala wyjść poza bieżącą polemikę i w spokojny, przystępny sposób odpowiedzieć na pytania, które najczęściej wracają w publicznej debacie. Łączymy perspektywę ekspertów i praktyków, rozmawiamy nie tylko o przyrodzie i klimacie ale i o samych mechanizmach dezinformacji i o tym jak się przed nią obronić. Bo jak wskazują badania, większość z nas ma świadomość istnienia dezinformacji, ale uważamy, że wszyscy padają jej ofiarami, oprócz nas samych. Nasze rozmowy udowadniają, że to nie jest prawda – mówi prowadząca podcast Anna Choszcz-Sendrowska, rzeczniczka prasowa Lasów Państwowych.

Podcastu „W gąszczu informacji” można posłuchać tutaj:

YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=KM5zMJAK4sA&list=PLBbKNhOCo8W-fOZh4Y_mO1P14zEQ5QY-2

Spotify – https://open.spotify.com/show/5Ht4tMa9uRulhJHrhPlTPp

W debacie publicznej coraz częściej słychać, że integralność informacji o klimacie powinna stać się elementem odpowiedzialności instytucji publicznych, organizacji społecznych, mediów i biznesu. Lasy Państwowe, jako instytucja zarządzająca w imieniu obywateli 1/3 Polski, jaką stanowią tereny leśne, deklarują dalsze inwestowanie w edukację, przejrzystość danych i sprawną komunikację – tak, by wspierać decyzje oparte na faktach.

Partnerami kampanii są: Fundacją Instytut Dyskursu i Dialogu, Wydział Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, Wydział Leśnym Uniwersytetu Rolniczego im. H. Kołłątaja w Krakowie oraz Instytut Nauk Leśnych Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Patronat medialny nad kampania objął „Dziennik Gazeta Prawna”.

Autor kampanii: Lasy Państwowe

Patronat: Dziennik Gazeta Prawna

Partnerzy: Instytut Dyskursu i Dialogu, Instytut Nauk Leśnych Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Wydział Leśny Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, Wydział Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego