Wydawca treści
Edukacja leśna w Nadleśnictwie Nowa Dęba.
Nadleśnictwo Nowa Dęba zaprasza wszystkich zainteresowanych szeroko pojętą edukacją leśną do współpracy. Zapewniamy z naszej strony wszechstronną pomoc merytoryczną i praktyczną.
Prowadzimy edukacyjne zajęcia terenowe i kameralne dla dzieci i młodzieży szkolnej na terenie ścieżek edukacyjnych:
- Edukacyjna ścieżka "Zielony Szlak" w Uroczysku Zwierzyniec
- Edukacyjna ścieżka "Berówka" w Budzie Stalowskiej
- Edukacyjna ścieżka Towarzystwa Przyjaciół Huty Komorowskiej i Nadleśnictwa Nowa Dęba w leśnictwie Buda Tuszowska
- Edukacyjna ścieżka "Rozalin" w Rozalinie
Zachęcamy do skorzystania ze specjalnie przygotowanej infrastruktury na edukacyjnych ścieżkach, parkingach leśnych oraz placach zabaw dla najmłodszych na leśnych polanach.
Prosimy o zgłaszanie zorganizowanych grup w celu spotkania z leśnikiem do Pana Aleksandra Hołodniaka tel. 15 846 74 52 wew. 210, kom.: 666 045 746
Celem edukacji prowadzonej przez Nadleśnictwo Nowa Dęba jest kształtowanie w społeczeństwie świadomości ekologicznej dotyczącej lasów i prowadzonej w nich wielofunkcyjnej i trwale zrównoważonej gospodarki leśnej, a także promowanie nawyków i zachowań proekologicznych. Edukację prowadzimy poprzez wielostronną współpracę z organizacjami ochrony przyrody, stowarzyszeniami ekologicznymi, a także miejscowymi szkołami podstawowymi, gimnazjami, szkołami ponadpodstawowymi i lokalnymi samorządami.
W kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa w stosunku do lasu i gospodarki leśnej prowadzonej przez Nadleśnictwo Nowa Dęba szczególny nacisk kładziemy na:
- promowanie idei trwałego i zrównoważonego użytkowania lasów,
- doskonalenia ochrony i korzystania z różnorodnych zasobów,
- kształtowanie nawyków przestrzegania norm i zakazów w stosunku do ekosystemów leśnych,
- wpajanie zasad kulturalnego zachowania się w lesie oraz poczucia odpowiedzialności za ochronę leśnej różnorodności biologicznej,
- ukazywanie społecznych korzyści z utrzymania ogólnonarodowego charakteru własności lasów i traktowania ich jako dobra społecznego,
- wdrażanie umiejętności interdyscyplinarnego myślenia i dostrzegania zależności pomiędzy stanem lasów a jakością zdrowia i warunkami życia społeczeństwa,
- kształtowanie wartości etycznych w bezpośrednim kontakcie z przyrodą,
- promowanie kultury i historii związanej z leśnictwem.
Pracownicy nadleśnictwa prowadzący edukację ekologiczną opierają się na wiedzy wynikającej praktycznie i bezpośrednio z zakresu zawodu leśnika, dotyczącej zarówno ekologii, zagrożeń i znaczenia lasu, jak i zasad planowej gospodarki leśnej umożliwiającej racjonalne korzystanie z zasobów leśnych. Przekazują nie tylko "suchą" wiedzę poznawczą ale odwołują się, zwłaszcza na zajęciach terenowych do wszystkich zmysłów, a także do emocji i wyobraźni pokazując także ulotne piękno naszych, polskich lasów.
Najnowsze aktualności
Leśna edukacja z pasją – nowoczesne szkolenie dla nauczycieli i edukatorów
Leśna edukacja z pasją – nowoczesne szkolenie dla nauczycieli i edukatorów
W dniach 13–14 maja 2025 r. Lubelszczyzna gościła uczestników wyjątkowego szkolenia „Nauka idzie w las”, które przyciągnęło nauczycieli oraz osoby zajmujące się edukacją przyrodniczą.
Inicjatywa miała na celu podniesienie kompetencji w zakresie nowoczesnych metod dydaktycznych związanych z lasem i jego bioróżnorodnością. Spotkanie miało charakter hybrydowy – uczestnicy mogli brać w nim udział zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie.
Szkolenie zorganizował Wydział Agrobioinżynierii Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie we współpracy z Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych, Ligą Ochrony Przyrody i Polskim Towarzystwem Leśnym. Projekt uzyskał dofinansowanie z funduszy NFOŚiGW i WFOŚiGW w Lublinie oraz wsparcie ze strony rektora UP i Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych.
Pierwszy dzień szkolenia upłynął pod znakiem wykładów ekspertów z różnych instytucji, którzy dzielili się wiedzą na temat leśnych ekosystemów, ich mieszkańców oraz funkcji pełnionych przez lasy – od gospodarczych, przez ochronne, po społeczne. Tematyka wystąpień obejmowała m.in. florę i zbiorowiska roślinne regionu, ptasie głosy, interakcje międzygatunkowe i wyzwania edukacji przyrodniczej. Szczególną uwagę poświęcono wykorzystaniu technologii w edukacji terenowej. W drugiej części dnia odbyły się warsztaty na szkółce leśnej w Osmolicach – pod tytułem ,,Jak powstaje las- las od nowa” .
Drugiego dnia uczestnicy przenieśli się w teren – do Leśnego Kompleksu Promocyjnego „Lasy Janowskie”. Tam, pod okiem doświadczonych leśników i naukowców, poznawali w praktyce zagadnienia związane z rozwojem drzewostanów, rozpoznawaniem gatunków roślin i głosów ptaków, a także z planowaniem działań gospodarczych w lesie. Warsztaty terenowe wzbogacono o pracę z mapą leśną, pomiary drewna i ćwiczenia dotyczące ochrony lasu.
Uczestnicy z entuzjazmem wypowiadali się o poziomie merytorycznym wydarzenia i jego wartości praktycznej. Szczególne uznanie zdobyły warsztaty pokazujące, jak wiedzę leśną wykorzystać w pracy z dziećmi i młodzieżą. Każdy z uczestników otrzymał pakiet materiałów edukacyjnych oraz certyfikat udziału.
Dla osób, które nie mogły wziąć udziału w wydarzeniu stacjonarnym, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie przygotował wersję zdalną. Szczegóły dotyczące udziału w szkoleniu online, w tym terminy, dostęp do materiałów oraz formularz zapisów, znajdują się na stronie: https://up.lublin.pl/nauka-las/harmonogram.
Projekt „Nauka idzie w las” udowadnia, że edukacja przyrodnicza może być nowoczesna, inspirująca i bliska naturze – nawet wtedy, gdy odbywa się przed ekranem komputera.