Wydawca treści
Wyniki monitoringu gospodarki leśnej w 2024 r.
Wyniki monitoringu gospodarki leśnej w 2024 r. (wg stanu na 31.12.2024 r.) |
||
Wskaźnik |
Jednostka |
Wartość |
a) zapas grubizny brutto |
tys. m3 |
5 515,83 |
b) powierzchnia odnowień i zalesień |
ha |
208,73 |
c) powierzchniowa tabela gatunków panujących i klas wieku |
ha |
|
d) pozyskanie niedrzewnych produktów leśnych |
|
|
nasion |
kg |
41,03 |
zwierzyny |
szt. |
73 |
stroiszu |
mp |
0,00 |
choinek |
szt. |
134 |
e) produkcja sadzonek |
tys. szt. |
2 001,14 |
f) ogólna wielkość szkód spowodowanych przez czynniki abiotyczne |
ha |
150,98 |
g) powierzchnia zabiegów ograniczania foliofagów |
ha |
0,00 |
i) liczba ustalonych stref ochrony ostoi, miejsc rozrodu i regularnego przebywania ptaków |
szt. |
10 |
i) powierzchnia lasów referencyjnych |
ha |
746,23 |
j) ogólna powierzchnia lasów o szczególnej wartości ochronnej — HCV |
ha |
6 318,86 |
HCV 1.1. |
ha |
88,48 |
HCV 1.2. |
ha |
445,95 |
HCV 1.3. |
ha |
0,00 |
HCV 2.1. |
ha |
0,00 |
HCV 3.1. |
ha |
67,14 |
HCV 3.2. |
ha |
2 059,63 |
HCV 4.1. |
ha |
4 009,23 |
HCV 4.2. |
ha |
0,00 |
HCV 4.3. |
ha |
0,01 |
HCV 5.1. |
ha |
0,00 |
HCV 6.1. |
ha |
0,00 |
HCV 6.2. |
ha |
0,02 |
k) koszty prowadzenia gospodarki leśnej |
tys. zł |
|
działalność podstawowa |
tys. zł |
28 692,91 |
działalność administracyjna |
tys. zł |
24 062,40 |
działalność uboczna |
tys. zł |
98 368,60 |
I) pozyskanie drewna ogółem |
tys. m3 |
121 332,50 |
ł) wielkość zatrudnienia ogółem (liczba etatów) |
szt. |
62 |
Najnowsze aktualności
Leśna edukacja z pasją – nowoczesne szkolenie dla nauczycieli i edukatorów
Leśna edukacja z pasją – nowoczesne szkolenie dla nauczycieli i edukatorów
W dniach 13–14 maja 2025 r. Lubelszczyzna gościła uczestników wyjątkowego szkolenia „Nauka idzie w las”, które przyciągnęło nauczycieli oraz osoby zajmujące się edukacją przyrodniczą.
Inicjatywa miała na celu podniesienie kompetencji w zakresie nowoczesnych metod dydaktycznych związanych z lasem i jego bioróżnorodnością. Spotkanie miało charakter hybrydowy – uczestnicy mogli brać w nim udział zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie.
Szkolenie zorganizował Wydział Agrobioinżynierii Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie we współpracy z Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych, Ligą Ochrony Przyrody i Polskim Towarzystwem Leśnym. Projekt uzyskał dofinansowanie z funduszy NFOŚiGW i WFOŚiGW w Lublinie oraz wsparcie ze strony rektora UP i Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych.
Pierwszy dzień szkolenia upłynął pod znakiem wykładów ekspertów z różnych instytucji, którzy dzielili się wiedzą na temat leśnych ekosystemów, ich mieszkańców oraz funkcji pełnionych przez lasy – od gospodarczych, przez ochronne, po społeczne. Tematyka wystąpień obejmowała m.in. florę i zbiorowiska roślinne regionu, ptasie głosy, interakcje międzygatunkowe i wyzwania edukacji przyrodniczej. Szczególną uwagę poświęcono wykorzystaniu technologii w edukacji terenowej. W drugiej części dnia odbyły się warsztaty na szkółce leśnej w Osmolicach – pod tytułem ,,Jak powstaje las- las od nowa” .
Drugiego dnia uczestnicy przenieśli się w teren – do Leśnego Kompleksu Promocyjnego „Lasy Janowskie”. Tam, pod okiem doświadczonych leśników i naukowców, poznawali w praktyce zagadnienia związane z rozwojem drzewostanów, rozpoznawaniem gatunków roślin i głosów ptaków, a także z planowaniem działań gospodarczych w lesie. Warsztaty terenowe wzbogacono o pracę z mapą leśną, pomiary drewna i ćwiczenia dotyczące ochrony lasu.
Uczestnicy z entuzjazmem wypowiadali się o poziomie merytorycznym wydarzenia i jego wartości praktycznej. Szczególne uznanie zdobyły warsztaty pokazujące, jak wiedzę leśną wykorzystać w pracy z dziećmi i młodzieżą. Każdy z uczestników otrzymał pakiet materiałów edukacyjnych oraz certyfikat udziału.
Dla osób, które nie mogły wziąć udziału w wydarzeniu stacjonarnym, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie przygotował wersję zdalną. Szczegóły dotyczące udziału w szkoleniu online, w tym terminy, dostęp do materiałów oraz formularz zapisów, znajdują się na stronie: https://up.lublin.pl/nauka-las/harmonogram.
Projekt „Nauka idzie w las” udowadnia, że edukacja przyrodnicza może być nowoczesna, inspirująca i bliska naturze – nawet wtedy, gdy odbywa się przed ekranem komputera.