Wydawca treści
Edukacja leśna w Nadleśnictwie Nowa Dęba.
Nadleśnictwo Nowa Dęba zaprasza wszystkich zainteresowanych szeroko pojętą edukacją leśną do współpracy. Zapewniamy z naszej strony wszechstronną pomoc merytoryczną i praktyczną.
Prowadzimy edukacyjne zajęcia terenowe i kameralne dla dzieci i młodzieży szkolnej na terenie ścieżek edukacyjnych:
- Edukacyjna ścieżka "Zielony Szlak" w Uroczysku Zwierzyniec
- Edukacyjna ścieżka "Berówka" w Budzie Stalowskiej
- Edukacyjna ścieżka Towarzystwa Przyjaciół Huty Komorowskiej i Nadleśnictwa Nowa Dęba w leśnictwie Buda Tuszowska
- Edukacyjna ścieżka "Rozalin" w Rozalinie
Zachęcamy do skorzystania ze specjalnie przygotowanej infrastruktury na edukacyjnych ścieżkach, parkingach leśnych oraz placach zabaw dla najmłodszych na leśnych polanach.
Prosimy o zgłaszanie zorganizowanych grup w celu spotkania z leśnikiem do Pana Aleksandra Hołodniaka tel. 15 846 74 52 wew. 210, kom.: 666 045 746
Celem edukacji prowadzonej przez Nadleśnictwo Nowa Dęba jest kształtowanie w społeczeństwie świadomości ekologicznej dotyczącej lasów i prowadzonej w nich wielofunkcyjnej i trwale zrównoważonej gospodarki leśnej, a także promowanie nawyków i zachowań proekologicznych. Edukację prowadzimy poprzez wielostronną współpracę z organizacjami ochrony przyrody, stowarzyszeniami ekologicznymi, a także miejscowymi szkołami podstawowymi, gimnazjami, szkołami ponadpodstawowymi i lokalnymi samorządami.
W kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa w stosunku do lasu i gospodarki leśnej prowadzonej przez Nadleśnictwo Nowa Dęba szczególny nacisk kładziemy na:
- promowanie idei trwałego i zrównoważonego użytkowania lasów,
- doskonalenia ochrony i korzystania z różnorodnych zasobów,
- kształtowanie nawyków przestrzegania norm i zakazów w stosunku do ekosystemów leśnych,
- wpajanie zasad kulturalnego zachowania się w lesie oraz poczucia odpowiedzialności za ochronę leśnej różnorodności biologicznej,
- ukazywanie społecznych korzyści z utrzymania ogólnonarodowego charakteru własności lasów i traktowania ich jako dobra społecznego,
- wdrażanie umiejętności interdyscyplinarnego myślenia i dostrzegania zależności pomiędzy stanem lasów a jakością zdrowia i warunkami życia społeczeństwa,
- kształtowanie wartości etycznych w bezpośrednim kontakcie z przyrodą,
- promowanie kultury i historii związanej z leśnictwem.
Pracownicy nadleśnictwa prowadzący edukację ekologiczną opierają się na wiedzy wynikającej praktycznie i bezpośrednio z zakresu zawodu leśnika, dotyczącej zarówno ekologii, zagrożeń i znaczenia lasu, jak i zasad planowej gospodarki leśnej umożliwiającej racjonalne korzystanie z zasobów leśnych. Przekazują nie tylko "suchą" wiedzę poznawczą ale odwołują się, zwłaszcza na zajęciach terenowych do wszystkich zmysłów, a także do emocji i wyobraźni pokazując także ulotne piękno naszych, polskich lasów.
Najnowsze aktualności
Polecane artykuły
Konsultacje społeczne
Konsultacje społeczne
Konsultacje społeczne powierzchni referencyjnych oraz obszarów o szczególnych wartościach ochronnych (HCV)
W związku z procesem wznowienia certyfikatu FSC, zapraszamy do konsultacji społecznych, dotyczących powierzchni referencyjnych oraz obszarów o szczególnych wartościach ochronnych (HCV) na terenie zarządzanym przez Nadleśnictwo Nowa Dęba.
Podstawą do identyfikacji ww. obszarów jest „Załącznik I Krajowe Ramy Szczególnych Wartości Ochronnych dla Polski” do dokumentu „Przejściowy standard odpowiedzialnej gospodarki leśnej dla Polski FSC-STD-POL-02-2024”.
Obszary o szczególnych wartościach ochronnych (HCV) mogą być wyznaczane w następujących kategoriach:
HCV 1 – Różnorodność gatunkowa. Koncentracja różnorodności biologicznej z uwzględnieniem gatunków endemicznych oraz gatunków rzadkich i zagrożonych, która jest znacząca na poziomie globalnym, regionalnym lub krajowym.
HCV 2 – Ekosystemy i mozaiki na poziomie krajobrazu. Nienaruszone krajobrazy leśne oraz ekosystemy i mozaiki ekosystemów występujące na poziomie krajobrazu, które są znaczące na poziomie globalnym, regionalnym lub krajowym, które dodatkowo zawierają zdolne do przeżycia populacje większości naturalnie występujących gatunków, z ich naturalnym wzorem rozmieszczenia i zagęszczenia.
HCV 3 – Ekosystemy i siedliska. Rzadkie lub zagrożone ekosystemy, siedliska lub ostoje.
HCV 4 – Kluczowe usługi ekosystemów. Podstawowe usługi ekosystemów w sytuacjach kluczowych, włączając w to ochronę zlewni wodnych i kontrolę erozji wrażliwych gleb i zboczy.
HCV 5 – Potrzeby społeczności lokalnych. Miejsca i zasoby o fundamentalnym znaczeniu dla zaspokojenia podstawowych potrzeb społeczności lokalnych lub ludności rdzennej (w zakresie środków do życia, odżywiania, wody) zidentyfikowane poprzez zaangażowanie tych społeczności.
HCV 6 – Wartości kulturowe. Miejsca, zasoby, siedliska i krajobrazy o globalnym lub krajowym znaczeniu kulturowym, archeologicznym lub historycznym i/lub kluczowym znaczeniu kulturowym, ekologicznym, ekonomicznym lub religijnym/uświęconym dla tradycyjnej kultury lokalnych społeczności lub ludności rdzennej, zidentyfikowane poprzez zaangażowanie tych społeczności lub ludności rdzennej.
Powierzchnie referencyjne - to fragmenty jednostki gospodarowania wyznaczone w celu zachowania lub przywrócenia ekosystemu, który naturalnie występowałby w tym regionie geograficznym. W pierwszej kolejności, jako powierzchnie referencyjne wyznaczane są powierzchnie w stanie naturalnym lub maksymalnie zbliżonym do naturalnego. Powierzchnie te są trwale pozostawione bez ingerencji w stanie naturalnym, z wyjątkiem działań podyktowanych nadrzędnymi wymogami bezpieczeństwa publicznego. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się działania mające na celu przywrócenie takich powierzchni do bardziej naturalnych warunków.
Konsultacje podstawowe będą trwały 21 dni tj. do 31 stycznia 2025 r.
Nadleśnictwo jest otwarte na przyjmowanie propozycji włączania nowych obszarów do kategorii HCV również po zakończeniu konsultacji podstawowych.